inzichtin Herprogrammeer Je Stress
Het workshop programma voor mensen die stress écht aan willen pakken.

 

Herprogrammeer Je Stress (HJS) is een programma gericht op mensen uit het bedrijfsleven. Het programma bestaat uit een boek, twee workshops en een training voor leidinggevenden om stress op alle mogelijke niveaus aan te pakken.

Particulieren kunnen aan de slag met het zelfhulpboek – binnenkort meer daarover!

Ervaar jij stress op het werk? Zou het niet fijn zijn om daar anders mee om te kunnen gaan? Wij bieden jou, samen met je collega’s, de tools om dat te doen.

 

Wil je meer weten over het programma van inzichtin, lees dan verder of neem nu vrijblijvend contact met ons op.

 

hjs_stripe

 

Informatie


hjs_stripe

 

Wat zijn de cijfers in België en Nederland?

 

De cijfers in Nederland:

  • 36% van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress. Dat zijn 7.555.000 verzuimdagen of bijna 21.000 fte.
  • Werkstress-gerelateerd ziekteverzuim kost werkgevers 1,8 miljard Euro.
  • 1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten. Jonge werknemers van 25 tot 35 hebben relatief vaak burn-out klachten, namelijk 17%. Dit zijn 240.000 jonge werknemers.
  • 3 miljoen Nederlandse werknemers geven aan behoefte te hebben aan maatregelen tegen werkstress.

Bron: Rijksoverheid, TNO factsheet, 2015

De cijfers in België:

  • Bijna 2 op de 3 (64%) werknemers ervaart stress op het werk.
  • Bij ruim 1 op 4 (27%) van alle werknemers leidt dit tot reële spanningsklachten met verminderde prestaties als gevolg.
  • 30,8% ervaart regelmatig stress van een onaanvaardbaar niveau.
  • 15,4% is meer dan dertig werkdagen afwezig als gevolg van langdurige stress.
  • Spanningsklachten door overmatige stress verklaren 37% van de afwezigheidsdagen door ziekte. Spanningsklachten houden werknemers ruim drie maal langer thuis.

Bron: SD Worx, 2015 – SD Worx, 2016 – Securex, 2014

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wat zijn de gevolgen van stress?

Langdurige stress brengt diverse gevolgen met zich mee, zoals:

Lichamelijk – zoals aanhoudende vermoeidheid, slapeloosheid, hoofdpijn, hoge bloeddruk, hartkloppingen, koude handen en voeten, zweten, verminderde weerstand.
Geestelijk – onder andere angst, piekeren, paniekaanvallen, depressie, boosheid en frustratie, prikkelbaar zijn, gejaagd voelen, sneller geëmotioneerd zijn, concentratieproblemen.

Langdurige stress kan ook veranderingen in het gedrag veroorzaken, zoals wegvluchten in bepaalde middelen (drank, eten …) of een andere manier van communiceren (minder praten, kortaf reageren …)
Ook op het werk en in de privé situatie kan stress problemen met zich meebrengen. Denk hierbij aan een verminderde productiviteit, meer fouten maken, minder motivatie, onderlinge spanningen, geestelijk afwezig zijn, enzovoort.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wat is het model van HJS?

foto 1Het model van Herprogrammeer Je Stress is gebaseerd op de samenwerking tussen het bewuste en het onderbewuste (wat er op de achtergrond gebeurt, ook wel de automatische piloot genoemd). Het onderbewuste werkt onder andere als een filter, dat allerlei prikkels uit de buitenwereld filtert en daar een klein deel van doorstuurt naar het bewuste. In HJS leer je wat het onderbewuste is en hoe je met het onderbewuste kunt werken, waardoor je het filter bij kunt stellen.

In het onderbewuste draaien continue allerlei programma’s en processen waar we ons niet bewust mee bezig houden (denk aan ademhalen, jezelf aankleden, autorijden, lichamelijke reflexen). Sommige van de programma’s zijn verbonden met specifieke prikkels, zoals stress, waardoor bepaalde processen gestart of gestopt worden. Dit veroorzaakt je lichamelijke reactie, stuurt je gedrag en bepaalt je gedachten als effect op die stress prikkel.

Dit zijn ook de niveaus van HJS; je lichaam & geest, je gedrag en je gedachten. Tijdens het programma gaan we in 2 workshops aan de slag met je reactie op stress prikkels en pakken we het als een geheel aan. Elk element (lichaam en geest, gedrag en gedachten) wordt op een andere manier benaderd waarbij er telkens verder wordt gebouwd op de vorige stap. Er wordt onder andere aandacht besteedt aan een goede nachtrust en aan manieren om stress te voorkomen, waarbij we niet weg proberen te blijven van de stress prikkels, maar er juist actief mee aan de slag gaan om op die manier de reactie blijvend te veranderen.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wat houdt het programma in?

Het programma bestaat uit 2 opeenvolgende workshops. Voor leidinggevenden bieden wij een communicatietraining aan.

  • Workshop 1 Lichaam & Geest
    In deze workshop leer je een techniek die rust geeft op een moment dat het nodig is. Hierdoor zal je lichamelijk en geestelijk sneller herstellen van stressmomenten.
  • Workshop 2 Gedrag
    De volgende workshop bouwt verder op de techniek van de eerste workshop. Je leert een tweede techniek die voor een snelle verandering van stress zorgt.
  • De communicatietraining
    Voor leidinggevenden bieden wij een training die helpt om op een betere manier te communiceren, zodat de stress in het team kan verminderen.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Hoe lang duren de delen van het programma?

Voor de workshops en de communicatietraining houden wij 4.5 uur aan.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Waar wordt het programma gegeven?

Wij geven het programma op een door het bedrijf gekozen locatie (lokaal of extern). Gewoonlijk is dit in België of Nederland, andere landen gaan in overleg.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Hoeveel deelnemers kunnen er meedoen?

Wij houden groepen van 4 tot 8 personen aan, om voldoende persoonlijke begeleiding te kunnen bieden.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

In welke talen wordt het programma gegeven?

Nederlands en Engels.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wat leren deelnemers?


Deelnemers krijgen tijdens het programma kennis en inzicht, en leren diverse technieken. Met het geleerde kunnen deelnemers zelf hun stress herprogrammeren. Deelnemers aan de workshops leren onder andere:

  • De oorsprong van stress
  • Hoe stress vandaag werkt
  • Het belang van observeren
  • De rol van het bewuste en het onderbewuste
  • Hoe je met drie stappen in één minuut tot jezelf komt (mindfulness effect)
  • Hoe je contact maakt met jezelf (bewuste en onderbewuste)
  • De krachtigste 6 stappen zelfhypnose
  • Hoe je zelfhypnose gebruikt om stress aan te pakken
  • Hoe je brein werkt
  • Hoe je een emotie in stand houdt
  • Hoe je stress aan- en afleert
  • Het basis principe om stress aan te pakken
  • Hoe je stress in 1 seconde bijstuurt
  • Een 3-stappen aanpak hoe je mentaal in en uit een situatie stapt

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wat houdt de bonuspagina in?

Naast het HJS boek bij de workshop, krijgen deelnemers aan beide workshops toegang tot een besloten webpagina. Deze omvat informatie en aanvullende tips voor het toepassen van de technieken. Daarnaast vindt men hier audio opnames om de technieken met begeleiding te doorlopen en eigen te maken.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wij zijn bekend met mindfulness/meditatie/… Is HJS een aanvulling?

Het programma biedt een andere kijk en een verdieping op hetgeen dat al gekend is, en geeft de deelnemer de mogelijkheid om een unieke combinatie van technieken te ontdekken passende bij de persoonlijke stressbeleving. Daarnaast verschilt de aanpak van HJS op meerdere manieren;

  • HJS vertrekt vanuit het gegeven dat de omgeving gewoonlijk een vaststaand feit is en dus moeilijk te wijzigen. Dit betekent dat er tijdens de HJS workshop niet gewerkt wordt aan het aanpassen van de omgeving. Binnen een bestaande omgeving kunnen we ons echter wel wapenen met een aantal krachtige technieken die de beleving van stress fundamenteel wijzigen.
  • De technieken van HJS zijn doe-technieken die vereisen dat je zelf actief deelneemt en de nodige stappen zet. De op zichzelf staande stappen zijn eenvoudig aan te leren en te oefenen. Wanneer de verschillende stappen bekend zijn worden ze samengevoegd tot een geheel dat krachtiger is dan de som der delen.
  • Rust en ontspanning zijn een gevolg van de technieken van HJS, niet het startpunt. Dit betekent dat je niet op zoek gaat naar ontspanning of rust, maar dat je zulke gevoelens ervaart als bijkomend effect.

Terug naar boven

hjs_stripe

 

Wie zijn de trainers?

Yves Gazin
Yves Gazin

Yves Gazin is ingenieur van opleiding en heeft daardoor een unieke kijk op hypnose en de toepassing van hypnose. Hij kan als geen ander de kern van een probleem of techniek blootleggen om vervolgens de eenvoudigste weg naar een oplossing te vinden.

Hij put daarbij uit een reeks van internationale opleidingen die hij tussen 2010 en 2016 volgde en is een gecertificeerd hypnotherapeut.

Tijdens zijn opleiding in België kwam hij in aanraking met chronische pijn en ontwikkelde één van de krachtigste zelfhypnose technieken die in minder dan 5 minuten pijn vermindert en vaak zelfs helemaal wegneemt.

 

Bregje Mulders
Bregje Mulders

Bregje Mulders maakte kennis met de zelfhypnose techniek van inzichtin, waarmee zij in korte tijd zeer goede resultaten behaalde.

Hierdoor raakte zij zo geïnteresseerd in hypnose en hypnotherapie, dat zij al snel diverse gecertificeerde hypnotherapie opleidingen en trainingen volgde. Daarnaast leerde zij ook technieken zoals EMDR en RET.

Zij werkt samen met Yves aan de diverse programma’s van inzichtin, zoals het geven van workshops en trainingen, en het schrijven van het boek Herprogrammeer Je Stress.

 

 

Terug naar boven

Wil je meer weten over het programma van inzichtin, neem dan nu vrijblijvend contact met ons op.